IFA
Instytut Bezpieczeństwa Pracy (IFA – Institut für Arbeitsschutz) w Niemczech zbadał procesy przy naprawach powypadkowych karoserii z aluminium i analizował emisje pyłów i zagrożeń w sposób naukowy.
Wyniki tej analizy zostały opublikowane w GESTIS (Gefahrstoff-Informations-System / System informacyjny dla materiałów niebezpiecznych) dla Stowarzyszenia Pracowników Służb Bezpieczeństwa i Higieny Pracy Dzięki tej publikacji stał się oficjalnym dokumentem dostępnym dla wszystkich.
Wynik: KAŻDY proces naprawy karoserii aluminiowych i multi-materiałowych powoduje wytwarzanie łatwopalnych i wybuchowych pyłów pierwszej i drugiej kategorii! Wartości graniczne stężenia pyłu są bardzo niskie.
Mieszanka pyłu glinowego i tlenku żelaza (rdza) jest jeszcze bardziej niebezpieczna i ma najwyższą klasyfikację ryzyka. Ta mieszanina nie ma nawet wartości granicznych, ponieważ nawet najmniejsze ilości oddziałuje w niebezpieczny sposób przy dużym ryzyku samozapłonu.
Co to oznacza dla warsztatów blacharskich?
Dzięki publikacji na platformie GESTIS każdy proces podczas naprawy karoserii z aluminium miał znaczenie dla przepisów rozporządzenia w sprawie substancji niebezpiecznych (GefStoffV) i rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa przemysłowego (BetrSichV). Oznacza to również, że czasy opinii („Te przepisy i zasady są istotne dla branży produkcyjnej, ale nie dla branży napraw karoserii po wypadkowej…”) i indywidualnych odczuć („Oczekuję ryzyka znacznie niższego. To tylko teoretyczna rzecz…”) też się skończyły. Teraz mamy krystalicznie czystą sytuację prawną, z której musimy się wywiązać.
Rozporządzenie w sprawie substancji niebezpiecznych mówi:
Artykuł 7 Podstawowe obowiązki
(1) Pracodawca rozpoczyna działalność związaną z substancjami niebezpiecznymi dopiero po przeprowadzeniu oceny ryzyka zgodnie z art. 6 i podjęciu niezbędnych środków ochronnych zgodnie z sekcją 4.
Oznacza to: Nie ma znaczenia, jak dobry lub zły jest stan sprzętu, jak dobry lub zły jest status szkoleń pracowników dopóki podstawowe obowiązki wynikające z rozporządzenia w sprawie substancji niebezpiecznych pozostają niespełnione i brakuje dokumentacji, a przedwczesne rozpoczęcie procesu naprawy jest po prostu nielegalne!
„Niezbędne środki ochronne” to znacznie więcej niż tylko zakup sprzętu i narzędzi. To ciągła edukacja i szkolenia pracownika, osobne znaki ostrzegawcze w strefie naprawczej aż po środki gaśnicze, które powinne znajdować się we właściwym miejscu!
Obowiązek ten oznacza analizę wszystkich możliwych procesów naprawczych i zagrożeń z nich wynikających. Pracodawca musi na to spojrzeć całościowo!
Rozwiązanie: ProWoTech nie tylko dostarcza produkty, ale także zapewnia swoim klientom wszystkie wytyczne, aby spełnić wymogi prawne, które ustawodawca przypisuje Tobie jako pracodawcy.
To kompleksowe opracowanie, które dostarczamy wraz z dostwą sprzętu, dotyczy wszystkich procesów zachodzących przy naprawie karoserii multi-materiałowych jest naszą przewagą na twoją korzyść! Skorzystaj z naszej wiedzy i ponad 25 letniego doświadczenia.
ProWoTech – specjalistyczna wiedza praktyków dla praktyków.
Informacje z pierwszej ręki wynikające z doświadczenia i praktyki.
Czy wspomniana powyżej sytuacja prawna dotyczy tylko Niemiec”? Czy tyczy to Polski i Europy Wschodniej?
Nie, fizyka i chemia są takie same wszędzie na naszej planecie, ale każdy kraj ma przepisy, które są zgodne z rozporządzeniem Unii Europejskiej dotyczącym substancji niebezpiecznych. Instytucje państwowe, firmy ubezpieczeniowe i lokalni inspektorzy bezpieczeństwa pracy różnie radzą sobie z tym problemem.
Pamiętajmy o tym, że większość dopiero reaguje jak się coś wydarzy. W razie wypadku z udziałem obrażeń ciała, a do takich już doszło nie tylko w Niemczech czy USA, ale także w Polsce, dlatego musimy być przygotowani na zmiany, aby uniknąć kolejnych wypadków w przyszłość, ponieważ mogą one kosztować ogromne pieniądze, które musiał by wypłacić ubezpieczyciel a wypłaci je tylko jeżeli spełnione zostały wszystkie wytyczne odnośnie zagrożeń przez pracodawcę, na którym spoczywa najważniejszy obowiązek chronić zdrowie i życie pracownika.
Wspólnym celem może być tylko: ZAPOBIEGANIE!
Najlepszy wypadek to ten, który się nie wydarzył.
ProWoTech – napędzanie przyszłości bezpiecznych napraw.
Sprawdź nasze szkolenia!
W odpowiedzi na dynamicznie zmieniające się technologie i postępy w konstrukcjach samochodów, oferujemy szkolenia z zakresu różnych aspektów napraw blacharskich oraz detailingu.
Prowadzone przez nas szkolenia pozwalają zdobyć nową wiedzę lub usystematyzować posiadane informacje. Każde szkolenie prowadzone jest przez kompetentnych trenerów, posiadających odpowiednie zaplecze merytoryczne, doświadczenie oraz wiedzę.