Fizyka / Chemia
Jakie podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne oraz jakie interakcje poszczególnych materiałów konstrukcji nadwozia i procesów naprawczych należy wziąć pod uwagę podczas naprawy powypadkowej samochodu?
Jakie podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne oraz jakie interakcje poszczególnych materiałów konstrukcji nadwozia i procesów naprawczych należy wziąć pod uwagę podczas naprawy powypadkowej samochodu?
Pył aluminiowy jest łatwopalny i wybuchowy w zależności od wielkości cząstek oraz stężenia. Pyły WSZYSTKICH procesów obróbki mechanicznej w naprawie nadwozia należą do tych kategorii. Dodatkowo pył aluminiowy tworzy łatwopalny i wybuchowy gazowy wodór w kontakcie z wodą.
Ognia aluminiowo-metalowego nie wolno gasić wodą, gdzyż istnieje ryzyko wybuchu!
Należy używać osobistego wyposażenia ochronnego!
Nieuniknione są latające iskry przy mechanicznej obróbce stali, a ich temperatura sięga do 1000 ° C co stanowią idealne źródło zapłonu pyłu aluminiowego.
Do zapłonu wystarczy temperatura tylko 280 ° C (warstwa pyłu) lub 440 ° C (chmura pyłu).
Pył stalowy może zostać naładowany statycznie z powodu tarcia podczas obróbki mechanicznej. Przewodność elektryczna jest zatem bardzo ważna, aby wykluczyć ryzyko wystąpienia łuku (= zapłonu) przez wyładowanie statyczne.
Pył aluminium i tlenek żelaza (rdza) mogą̨ zareagować́ ze sobą̨ tworząc silną reakcję egzotermiczną. W przypadku odpowiednich proporcji i przy obecności silnego źródła zapłonu (np. łuku elektrycznego od ładunku elektrostatycznego), może nastąpić reakcja termitowa przebiegająca w temperaturach do 2200 ° C.
Oznacza to, że z natury nieszkodliwa stal w połączeniu z pyłami aluminiowymi radykalnie zwiększa potencjał ryzyka i stwarza zupełnie nowe zagrożenia, które nie istniały w przypadku oddzielnych stacji do napraw karoserii z samego aluminium w przeszłości!
Dlatego też komercyjne urządzenia bezpieczeństwa, takie jak odciągi do aluminiowe, NIE mają zastosowania do naprawy karoserii multi materiałówych. Standardowe aluminiowe odkurzacze zwykle nie mają ochrony przed wprowadzeniem termicznych źródeł zapłonu na wlocie powietrza, a stal wytwarza to termiczne źródło zapłonu automatycznie!
Dlatego wszystkie produkty ProWoTech zostały opracowane i przetestowane do tej konkretnej oceny ryzyka przy naprawie karoserii o strukturze hybrydowej!
Pył z CFRP nadal jest dziś rzadkim zjawiskiem w naprawach powypadkowych. Większość uszkodzonych elementów jest wymieniana, dzięki czemu nie powstają pyły z obróbki mechanicznej. Niemniej jednak, istnieje konsensus, że materiał węglowy nabędzie w niedalekiej przyszłości coraz większego znaczenia i będzie stosowany na znacznie większą skalę w nowych modelach samochodów, a następnie powstaną̨ procedury naprawcze i wymagania dotyczące napraw powypadkowych.
Pył CFRP jest łatwopalny i wybuchowy, w zależności od wielkości cząstek i stężenia. Podobnie jak stal, cząstki CFRP mogą zostać naładowane statycznie, a następnie mogą być wykorzystane jako potencjalne źródło zapłonu. Pył z CFRP jest niebezpieczny dla zdrowia, respirabilny i rakotwórczy. Ochrona dróg oddechowych i osobiste wyposażenie ochronne są zatem najwyższym priorytetem!
Systemy stacji roboczych ProWoTech do napraw karoserii multi materiałowych zostały już zaprojektowane w konstruktywny sposób, tak aby proces odciągu niebezpiecznych pyłów CFRP był już możliwy. Dzięki temu nasi klienci nie będą musiełi kupować następnego odkurzacza do CFRP.
Opcjonalnie oferujemy również naszym klientom praktyczne rozwiązania w zakresie bezpiecznego odciągania a gazowych emisji chemicznych z obróbki i ponownego wiązania komponentów CFRP a także dymów spawalniczych.
Pył CFRP, z wyjątkiem matrycy żywicznej, jest prawie czystym węglem i bardzo dobrze przewodzi prąd elektryczny. Właśnie dlatego pył CFRP działa niszcząco na urządzenia elektroniczne!
Nawet najmniejsze ilości kurzu może mieć wpływ na działanie urządzeń. Dlatego przed rozpoczęciem prac związanych z emisją pyłu w warsztacie wszystkie urządzenia elektroniczne, takie jak smartfon, urządzenie diagnostyczne, komputery lub elektronika samochodowa, powinne być bezpiecznie zakryte lub usunięte z obszaru naprawy!
Także system wentylacji mechanicznej w warsztacie może ulec zniszczeniu, ponieważ automatycznie zasysa pył CFRP zawarty w powietrzu chłodzącym i rozprowadza cząstki które mogą uszkodzić mechanizm urządzenia.
Innym ryzykiem związanym z pyłem CFRP jest wżeranie się w aluminium! Aluminium reaguje niezwykle szybko z tlenem atmosferycznym i pokrywa się warstwą tlenku. Ta warstwa tlenku jest bardzo gęsta, nieprzepuszczalna dla tlenu, chroniąc w ten sposób materiał przed dalszym utlenianiem.
Jednak prawie czysty węgiel z pyłu CFRP ma moc przenikania tej naturalnej ochronnej warstwy aluminium, a następnie powoduje wżery w materiale podstawowym, co oznacza uszkodzenie lub zniszczenie elementów aluminiowych.
W przypadku napraw usuwamy warstwy ochronne przez szlifowanie, co oznacza usunięcie „naturalnej warstwy ochronnej” w celu ponownego połączenia. Jednocześnie stwarzamy dla karbonu szczególnie dobrą powierzchnię docelową i następuje jego niszczycielskie działanie w reakcji z aluminium.
Jest także wiele powodów niezwiązanych z bezpieczeństwem, a szczególnie ważne jest zapewnienie bezwzględnej czystości podczas napraw CFRP i odkurzenie wszystkich pyłów CFRP przed ponownym montażem komponentów!
W procesach produkcji przemysłowej detale w karoserii są metalicznie czyste i odsłonięte. W warunkach warsztatowych pracujemy nad samochodem, który jest pomalowany i wypełniony częściami z tworzywa sztucznego, klejami i piankami, wszystkie te niemetaliczne materiały nagrzewają się podczas spawania, tworząc mieszaninę gazów spalinowych, która jest chemicznie znacznie bardziej złożona niż w procesie produkcyjnym.
Dlatego jest tylko jedna techniczna możliwość tego złożonego zadania chemicznego, odpowiednia i bezpieczna filtracja: neutralizacja za pomocą filtrów węglowych!
Tutaj również ProWoTech opracował praktyczne rozwiązania, które oprócz eliminacji szkodliwych składników chemicznych w spalinach i dymach rozwiązują problem zwiększonej emisji i bezpieczeństwa pracownika w codziennej pracy.
W nowoczesnej konstrukcji nadwozia, szczególnie w zakresie materiałów lekkich, aluminium i CFRP, coraz więcej łączeń elementów jest klejonych. W przypadku naprawy wiązania te muszą najpierw zostać rozpuszczone termicznie, co spowoduje powstanie dymu chemicznego, który jest niebezpieczny dla zdrowia i wydziela nie przyjemne zapachy. Podczas kolejnego ponownego wiązania klej emituje substancje i opary, które są również wyjątkowo niebezpieczne dla zdrowia.
Dlatego nawet w przypadku emisji oparów z kleju chemicznego podczas naprawy pozostaje tylko jedno rozwiązanie techniczne: neutralizacja za pomocą filtracji węglowej!
Prowadzone przez nas szkolenia pozwalają zdobyć nową wiedzę lub usystematyzować posiadane informacje. Każde szkolenie prowadzone jest przez kompetentnych trenerów, posiadających odpowiednie zaplecze merytoryczne, doświadczenie oraz wiedzę.